skolas direktors
Latvijā mācās gandrīz viens tūkstotis romu tautības bērnu, no kuriem vairāk nekā trešdaļa izglītību iegūst pēc speciālās programmas. Aptuveni 150 romu bērniem ir nepieciešama īpaša apmācība, jo ir garīgās veselības problēmas. Procentuāli tas ir krietni vairāk nekā citu tautību bērniem Latvijā. Lai gan Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) tam nepiekrīt, eksperti norāda, ka ne visiem romu bērniem, kas mācās speciālajās skolās vai programmās, tiešām ir kaut kādas veselības problēmas. Šie bērni mācās speciālajā izglītībā, jo romu ģimenēm joprojām izglītība nav vērtība, bet sabiedrībā valda aizspriedumi, tādēļ ir grūtāk iejusties skolā un pēc tam atrast darbu.

ĪSUMĀ:

    • Jūrmalā romu bērni lielākoties mācās Jūrmalas internātpamatskolā.
    • Svarīga skolas dzīves sastāvdaļa ir futbols, un to uzsver arī pie skolas sastaptie zēni.
    • Skolas direktors: ne visi Jūrmalas romu bērni mācās skolās, taču pamanāms progress.
    • Katrs trešais roms Latvijā izglītību iegūst pēc speciālās programmas.
    • Ne tikai izglītībā, bet arī nodarbinātībā ir lielas atšķirības starp romiem un pārējiem iedzīvotājiem.
    • Arī iedzīvotāju attieksme pret romu bērniem joprojām ir noraidoša.
    • NVO uzskata, ka mācībām speciālajās skolās romu bērniem diagnozes bieži piešķir nepamatoti. IZM noliedz.
    • Savulaik skolās bijušas romu klases, bet speciālisti nepiekrīt, ka bērni no tām būtu jāpārceļ uz speciālajām programmām.
    • IZM: Plāno izmaiņas internātskolās un pedagoģiski medicīnisko komisiju darbā.

Mācības un futbols

Jūrmalā, Slokas apkārtnē, dzīvo lielākā daļa šejienes romu. Turpat Jūrmalas internātpamatskolā arī mācās gandrīz visi skolas vecuma romu tautības bērni un jaunieši.

Internātpamatskolā svarīga skolas dzīves sastāvdaļa ir futbols. Tieši tas daudzus bērnus, īpaši puikas, šajā skolā piesaista. Pie skolas ir futbola laukums. Brīdī, kad Latvijas Radio viesojas Jūrmalā, tur astoņi romu puikas aktīvi spēlē futbolu. Visi mācās šejienes internātpamatskolā. Tas, ka laukums tiek izmantos daudz, redzams uzreiz. Uz tā zāle gandrīz neaug – visa ir izmīdīta.

„Mācīties labi te, skolotāji daudz palīdz,” stāsta viens no zēniem. Viņš arī saka, ka ne visi šeit mācās jau no pirmās klases, jo nonākuši pēc tam, kad bijušas grūtības iejusties un tikt līdzi mācībām citā skolā – bez speciālās programmām. Viņš pēc pamatskolas plāno arī turpināt mācības kādā no šeit pieejamajām profesionālajām programmām.

„Iemācīties kaut ko jau vajag, izaugsim, un mums kaut ko arī vajadzēs dzīvē,” uzsver cits internātpamatskolas skolēns. Šeit izglītību esot ieguvis arī viens no viņa brāļiem – zēns, kurš tikai pirms brīža noskrēja no futbola laukuma.

„Futbolā mēs esam ļoti laba skola vispār. Neviena skola nevar mūs vinnēt, normāla arī, kas ir īstās, arī nevar. Mēs labi spēlējam, visi trenējamies futbolā, visi komandā spēlē otrajā, pirmajā līgā. Visādi varēja būt, ja nebūtu skola, kas zina, kas varēja būt. Tagad labi, skolā trenējamies. Šeit mēs izaugām [futbola laukumā], trenējāmies maziņi, piecos, septiņos gados jau,” puika vēlreiz uzsver futbola nozīmīgumu šajā skolā.

Iet uz rakstu lsm.lv