Jaunumi
Dalība Erasmus+ kontaktseminārā Madridē
29/06/2024
Lai Jūrmalas pamatskola uzsāktu dalību Erasmus+ projektu konkursos jau 2024. / 2025. mācību gada laikā, skolas pārstāve piedalījās starptautiskā kontaktu seminārā (TCA) skolu vadītājiem,
pedagogiem un pedagogu atbalsta personālam "Long-term Learning Mobility of School Pupils", kas no 3. līdz 5. jūnijam notika Madridē (Spānijā). Organizators: Spānijas izglītības internacionalizācijas
dienests (SEPIE)
Apmācībās piedalījās Erasmus+ projektos pieredzējuši pedagogi un nacionālo aģentūru pārstāvji no 17 Eiropas valstīm, un skolu pārstāvji bez Erasmus+ pieredzes.
Diskusijas un dalība darba grupās deva priekšstatu par mobilitātes projektu realizēšanu, ar to saistītajām iespējām, problēmām un to risināšanu, kā arī par ieguvumiem, kādus sniedz dalība
Erasmus+ projektos mācību iestādei kopumā.
Pasākuma mērķis: dalīties pieredzē, pievienot vērtību, apgūt jaunas metodes, iegūt jaunus kontaktus.
Jaunpienācējiem, tādiem kā Jūrmalas pamatskola, tā bija lieliska iespēja labāk izprast skolas specifikai atbilstošākos programmu veidus, veidot kontaktus ar potenciālajiem sadarbības partneriem
no Eiropas skolām, kurās arī tiek realizētas speciālās izglītības programmas.
Noskaties pasākuma kopsavilkuma video

Katrs trešais romu bērns mācās pēc speciālās programmas. Paviršas diagnozes?
Latvijā mācās gandrīz viens tūkstotis romu tautības bērnu, no kuriem vairāk nekā trešdaļa izglītību iegūst pēc speciālās programmas. Aptuveni 150
romu bērniem ir nepieciešama īpaša apmācība, jo ir garīgās veselības problēmas. Procentuāli tas ir krietni vairāk nekā citu tautību bērniem Latvijā.
Lai gan Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) tam nepiekrīt, eksperti norāda, ka ne visiem romu bērniem, kas mācās speciālajās skolās vai
programmās, tiešām ir kaut kādas veselības problēmas. Šie bērni mācās speciālajā izglītībā, jo romu ģimenēm joprojām izglītība nav vērtība, bet
sabiedrībā valda aizspriedumi, tādēļ ir grūtāk iejusties skolā un pēc tam atrast darbu.
ĪSUMĀ:
- Jūrmalā romu bērni lielākoties mācās Jūrmalas internātpamatskolā
- Svarīga skolas dzīves sastāvdaļa ir futbols, un to uzsver arī pie skolas sastaptie zēni
- Skolas direktors: ne visi Jūrmalas romu bērni mācās skolās, taču pamanāms progress
- Katrs trešais roms Latvijā izglītību iegūst pēc speciālās programma
- Ne tikai izglītībā, bet arī nodarbinātībā ir lielas atšķirības starp romiem un pārējiem iedzīvotājiem
- Arī iedzīvotāju attieksme pret romu bērniem joprojām ir noraidoša
- NVO uzskata, ka mācībām speciālajās skolās romu bērniem diagnozes bieži piešķir nepamatoti. IZM noliedz
- Savulaik skolās bijušas romu klases, bet speciālisti nepiekrīt, ka bērni no tām būtu jāpārceļ uz speciālajām programmām
- IZM: Plāno izmaiņas internātskolās un pedagoģiski medicīnisko komisiju darbā
MĀCĪBAS UN FUTBOLS
Jūrmalā, Slokas apkārtnē, dzīvo lielākā daļa šejienes romu. Turpat Jūrmalas internātpamatskolā arī mācās gandrīz visi skolas vecuma romu
tautības bērni un jaunieši. Internātpamatskolā svarīga skolas dzīves sastāvdaļa ir futbols. Tieši tas daudzus bērnus, īpaši puikas, šajā skolā
piesaista. Pie skolas ir futbola laukums. Brīdī, kad Latvijas Radio viesojas Jūrmalā, tur astoņi romu puikas aktīvi spēlē futbolu. Visi mācās šejienes
internātpamatskolā. Tas, ka laukums tiek izmantos daudz, redzams uzreiz. Uz tā zāle gandrīz neaug – visa ir izmīdīta.
„Mācīties labi te, skolotāji daudz palīdz,” stāsta viens no zēniem. Viņš arī saka, ka ne visi šeit mācās jau no pirmās klases, jo nonākuši pēc tam,
tad bijušas grūtības iejusties un tikt līdzi mācībām citā skolā – bez speciālās programmām. Viņš pēc pamatskolas plāno arī turpināt mācības kādā
no šeit pieejamajām profesionālajām programmām.
„Iemācīties kaut ko jau vajag, izaugsim, un mums kaut ko arī vajadzēs dzīvē,” uzsver cits internātpamatskolas skolēns. Šeit izglītību esot ieguvis
arī viens no viņa brāļiem – zēns, kurš tikai pirms brīža noskrēja no futbola laukuma.
„Futbolā mēs esam ļoti laba skola vispār. Neviena skola nevar mūs vinnēt, normāla arī, kas ir īstās, arī nevar. Mēs labi spēlējam, visi trenējamies
futbolā, visi komandā spēlē otrajā, pirmajā līgā. Visādi varēja būt, ja nebūtu skola, kas zina, kas varēja būt. Tagad labi, skolā trenējamies. Šeit
mēs izaugām [futbola laukumā], trenējāmies maziņi, piecos, septiņos gados jau,” puika vēlreiz uzsver futbola nozīmīgumu šajā skolā. Lasīt tālāk
6 lapa no 16

